موضوع تعبير عن دور الطاقات المتجددة في مواجهة التغيرات المناخية بالانجليزي

المحتويات:

1 الطاقة المتجددة متواجدة حولنا


2
الطاقات النظيفة رخيصة التكلفة


3
الطاقة المتجددة غير مضرة بالبيئة


4
الطاقات النظيفة تخلق فرص الشغل


5
الطاقة المتجددة تحمي من الازمات الاقتصادية العالمية

يقدم لكم موقع ثروتي هذا الموضوع حول موضوع تعبير عن دور الطاقات المتجددة في مواجهة التغيرات المناخية بالانجليزي.تعتبر الطاقة من أبرز التحديات التي يواجهها المناخ.حيث تنتج حجم كبير من الغازات الملوثة التي تغطي الارض وتحبس حرارة الشمس التي من خلالها يتم إنتاج الطاقة، عن طريق حرق الوقود الاحفوري لتوليد الكهرباء و الحرارة.

يعتبر الوقود الاحفوري مثل الفحم و النفط و الغاز من أكبر المساهمين في التغير المناخي العالمي، حيث يمثل أكثر من 75 في المئة من انبعاثات الغازات الملوثة في العالم و تقريبا 90 في المئة من انبعاثات ثاني أكسيد الكربون.

ولتجنب اسوء تأثيرات التغير المناخي، يجب تقليل انبعاثات الغازات حتى تصل إلى النصف بحلول عام 2030 والوصول إلى الصفر بحلول عام 2050.

ولتحقيق ذلك، يجب علينا أن نستثمر في مصادر الطاقة المتجددة التي تكون نظيفة وسهلة الوصول إليها وميسورة التكلفة ومستدامة وموثوقة.

مصادر الطاقة المتجددة _ والمتواجدة بكثرة حولنا، مثل الشمس و الرياح و الماء وحرارة الارض_ تجدد من قبل الطبيعة وتنبعث منها كميات قليلة فقط من الغازات الملوثة للهواء.

1 الطاقة المتجددة متواجدة حولنا:

About 80 percent of the global population lives in countries that are net-importers of fossil fuels — that’s about 6 billion people who are dependent on fossil fuels from other countries, which makes them vulnerable to geopolitical shocks and crises.

In contrast, renewable energy sources are available in all countries, and their potential is yet to be fully harnessed. The International Renewable Energy Agency (IRENA) estimates that 90 percent of the world’s electricity can and should come from renewable energy by 2050.

Renewables offer a way out of import dependency, allowing countries to diversify their economies and protect them from the unpredictable price swings of fossil fuels, while driving inclusive economic growth, new jobs, and poverty alleviation.

حوالي 80 في المئة من سكان العالم يعيشون في بلدان تعتمد على واردات الوقود الاحفوري، وهذا يعني أن حوالي 6 مليار شخص يعتمدون على الوقود الاحفوري ، مما يجعلهم عرضة للصدمات و الأزمات.

بالمقابل، فمصادر الطاقة المتجددة متوفرة في جميع البلدان، إلا أنها مازالت لا تستغل بشكل كامل. تقدر وكالة الطاقة المتجددة الدولية أن 90 في المئة من الكهرباء في العالم يمكنها أن تأتي من مصادر الطاقة المتجددة بحلول عام 2050.

تعتبر الطاقات المتجددة طريقة جيدة للخروج من الاعتماد على الواردات من الطاقة الملوثة، مما يسمح للبلدان بتنويع اقتصادها وحمايته من التقلبات غير المتوقعة في اسعار الوقود الاحفوري، وأيضا تعزز النمو الاقتصادي الشامل وتوفر فرص عمل جديدة .


2
الطاقات النظيفة رخيصة التكلفة:

Renewable energy actually is the cheapest power option in most parts of the world today. Prices for renewable energy technologies are dropping rapidly. The cost of electricity from solar power fell by 85 percent between 2010 and 2020. Costs of onshore and offshore wind energy fell by 56 percent and 48 percent respectively.

Falling prices make renewable energy more attractive all around – including to low- and middle-income countries, where most of the additional demand for new electricity will come from. With falling costs, there is a real opportunity for much of the new power supply over the coming years to be provided by low-carbon sources.

Cheap electricity from renewable sources could provide 65 percent of the world’s total electricity supply by 2030. It could decarbonize 90 percent of the power sector by 2050, massively cutting carbon emissions and helping to mitigate climate change.

Although solar and wind power costs are expected to remain higher in 2022 and 2023 then pre-pandemic levels due to general elevated commodity and freight prices, their competitiveness actually improves due to much sharper increases in gas and coal prices, says the International Energy Agency (IEA).

الطاقة المتجددة هي الخيار الأرخص للطاقة في معظم أنحاء العالم اليوم. تنخفض أسعار تكنولوجيا الطاقات المتجددة بشكل سريع. انخفضت تكلفة الكهرباء الناتج عن الطاقة الشمسية بنسبة 85 في المئة ما بين عامي 2010 و 2020. وانخفضت تكاليف طاقة الرياح البرية و البحرية بنسبة 56 في المئة و48 في المئة على التوالي.

انخفاض الاسعار يجعل من الطاقة المتجددة أكثر جاذبية في جميع البلدان، بما في ذلك بلدان ذات الدخل المنخفض و المتوسط. مع انخفاض التكاليف، هناك فرصة كبيرة ارتفاع امدادات الطاقة المتجددة وانخفاض مصادر الكربون الملوثة.

يمكن أن توفر الكهرباء الرخيصة من الطاقة المتجددة نسبة 65 في المئة من إجمالي إمدادات الكهرباء في العالم بحلول عام 2030. كما يمكن أيضا أن تحقق انخفاضا في انبعاثات الغازات بنسبة 90 في المئة بحلول عام 2050، مما سيقلل بشكل كبير في انبعاثات الكربون و التخفيف من تغير المناخ.

3 الطاقة المتجددة غير مضرة بالبيئة:

According to the World Health Organization (WHO), about 99 percent of people in the world breathe air that exceeds air quality limits and threatens their health, and more than 13 million deaths around the world each year are due to avoidable environmental causes, including air pollution.

 

The unhealthy levels of fine particulate matter and nitrogen dioxide originate mainly from the burning of fossil fuels. In 2018, air pollution from fossil fuels caused $2.9 trillion in health and economic costs, about $8 billion a day.

Switching to clean sources of energy, such as wind and solar, thus helps address not only climate change but also air pollution and health.

وفقا لمنظمة الصحة العالمية، يتنفس حوالي 99 في المئة من سكان العالم هواء يتجاوز حدود جودة الهواء و يهدد صحتهم بشكل كبير، كما ينتج عن تلوث الهواء وأسباب أخرى بيئية ، تسجيل أكثر من 13 مليون حالة وفاة في العالم .

في عام 2018، تسبب تلوث الهواء الناتج عن الوقود الاحفوري في تكاليف صحية و اقتصادية بقيمة 2,9 تريليون دولار، أي ما يعادل حوالي 8 مليارات دولار يوميا.

لذا فلاعتماد على مصادر الطاقة المتجددة والنظيفة مثل الرياح و الطاقة الشمسية سيساعد بشكل كبير في انخفاض الأمراض و الوفيات الناتجة عن تلوث الهواء.

4 الطاقات النظيفة تخلق فرص الشغل:

Every dollar of investment in renewables creates three times more jobs than in the fossil fuel industry. The IEA estimates that the transition towards net-zero emissions will lead to an overall increase in energy sector jobs: while about 5 million jobs in fossil fuel production could be lost by 2030, an estimated 14 million new jobs would be created in clean energy, resulting in a net gain of 9 million jobs.

In addition, energy-related industries would require a further 16 million workers, for instance to take on new roles in manufacturing of electric vehicles and hyper-efficient appliances or in innovative technologies such as hydrogen. This means that a total of more than 30 million jobs could be created in clean energy, efficiency, and low-emissions technologies by 2030.

Ensuring a just transition, placing the needs and rights of people at the heart of the energy transition, will be paramount to make sure no one is left behind.

الاستثمار في الطاقة المتجددة يخلق عددا كبيرا من فرص الشغل مقارنة بصناعة الوقود الاحفوري. تقدر وكالة الطاقة الدولية أن الانتقال نحو استعمال الطاقات المتجددة سيؤدي إلى زيادة فرص الشغل في قطاع الطاقة؛ بينما سيفقد حوالي 5 مليون شخص وظيفته في إنتاج الوقود الاحفوري بحلول عام 2030، ومن المتوقع إنشاء حوالي 14 مليون وظيفة في مجال الطاقة المتجددة.

بالإضافة إلى ذلك، ستتطلب الصناعات ذات الصلة بالطاقة المتجددة توظيف حوالي 16 مليون عامل إضافي، لتولي أدوارا جديدة في تصنيع المركبات الكهربائية و الأجهزة أو في التكنولوجيات المبتكرة مثل الهيدروجين. هذا يعني أنه يمكن إنشاء أكثر من 30 مليون وظيفة في مجال الطاقة المتجددة بحلول عام 2030.


5
الطاقات المتجددة تحمي من الازمات الاقتصادية العالمية:

About $7 trillion was spent on subsidizing the fossil fuel industry in 2022, including through explicit subsidies, tax breaks, and health and environmental damages that were not priced into the cost of fossil fuels.

In comparison, about $4 trillion a year needs to be invested in renewable energy until 2030 – including investments in technology and infrastructure – to allow us to reach net-zero emissions by 2050.

The upfront cost can be daunting for many countries with limited resources, and many will need financial and technical support to make the transition. But investments in renewable energy will pay off. The reduction of pollution and climate impacts alone could save the world up to $4.2 trillion per year by 2030.

Moreover, efficient, reliable renewable technologies can create a system less prone to market shocks and improve resilience and energy security by diversifying power supply options.

في عام 2022، تم إنفاق مايعادل 7 تريليون دولار في دعم صناعة الوقود الاحفوري ، بما في ذلك الإعفاءات الضريبية و الأضرار الصحية و البيئية التي لم يتم تضمين تكاليفها في تكلفة الوقود الاحفوري.

بالمقابل، يجب استثمار حوالي 4 تريليون دولار سنويا في الطاقة المتجددة حتى عام 2030؛ بما في ذلك الاستثمارات في التكنولوجيا والبنية التحتية.

يمكن أن تكون التكلفة الأولية مخيفة بالنسبة للعديد من الدول ذات الموارد المحدودة، كما ستحتاج العديد من الدول لدعم مالي و تقني لإجراء هذا التحول. ولكن الاستثمار في الطاقة المتجددة له قيمة كبيرة، كما أن انخفاض التلوث له تأثيرات على التغير المناخي حيث يمكن أن يوفر للعالم ما يصل إلى 3,2 تريليون دولار سنويا بحلول عام 2030.

نرجو أن نكون قد وفرنا المعلومات الكافية حول موضوع تعبير عن دور الطاقات المتجددة في مواجهة التغيرات المناخية بالانجليزي لمزيد من التوضيحات حول هذا الموضوع تواصل معنا من خلال التعليقات.

 

شارك المقال :
Leave a Comment